/ Blog

10 + 1 érdekesség a Boráros térről

 

 

Boráros János

 

1. A teret 1875-ig Fa térnek hívták, ekkor kapta az új nevét Boráros Jánosról. 

 

2. Boráros János Antal (Pest, 1756. január 1. – Pest, 1834. október 15.) magyar politikus, Pest városi főbírája, alpolgármester. Görög eredetű családból származott, ősei kereskedők voltak. 1785-ben városi tanácsossá nevezték ki Pesten. 1790 és 1807 között főbíróként, 1803-07-ben és 1827-29-ben ügyvezető helyettes polgármesterként működött. A pesti országgyűlés követeként is működött egy ideig, és a Szépítő Bizottmány terveinek elkészítésében is segédkezett. 1804-ben megnyitotta a városligetet, amelyet szórakozóhellyé változtattak. A napóleoni háborúk alatt a pesti polgárőrségben volt ezredes. Vagyonát jóléti alapítványokra hagyta.

 

Elevátor-ház a Boráros téren

 

3. 1940-ben az Elevátor-ház állt a Boráros téren. Az épület földszintjén 4 vasúti vágány haladt át. 
20 vagonba lehetett egyszerre rakodni a 15 méter magas silókból, amelyekből 290 darab volt a tíz automata mérleghez. Ezek összes kapacitása 25.000 tonna volt.
A padlásszint magassága 22 méter volt, ahonnan a gabona átforgatását és tisztítását végezték.
Az elevátorból összesen 18 volt az épületben, ezek közül 10 a vasúti ki és berakodáshoz.
Az Elevátor-ház és a környéke a Dunai teherpályaudvar, és a Horthy Miklós híd közelsége miatt
1942-45-ben fokozottan ki volt téve a bombázásoknak. Az Elevátorház sem élte túl a háborút,
hiszen nagy mértékben sérült, hogy 1948-ban végül a bontása mellett döntöttek. Helyén ma a Nehru partként emlegetett parkot találjuk.

 

Nemzeti Színház homlokzati oszlopai

 

 

4. A Boráros téren látható rejtélyes oszlopok az egykor az Astoriánál állt Nemzeti Színház valamilyen okból épp ide szállított homlokzati oszlopai.

A bikafejes edény viszont jóval több egy egyszerű dísznél, hiszen az az 1799-ben megtalált, 23 aranyedényből álló, az egykori avar fejedelmi kincstár részét képező nagyszentmiklósi aranykincs legismertebb darabjának, a bikafejes ivócsanaknak sokszorosára nagyított, hegesztett rézből és krómacélból készített mása.

 

 

 

 

bikafejes ivócsanak

 

5. A "kecskefejű tál" igazából a nagyszentmiklósi aranykincs legismertebb darabjának, a bikafejes ivócsanaknak sokszorosára nagyított, hegesztett rézből és krómacélból készített mása.

Az ivócsanak Boráros Jánosnak állít emléket. Az egykori avar fejedelmi kincstár részét képező, 23
aranyedényből álló nagyszentmiklósi aranykincset ugyanis egy szerb szőlősgazda a saját udvarán találta meg 1799-ben, miközben épp árkot ásott. A gazda felesége a kincseket eladogatta, illetve beolvasztatta. A túlélő darabok különböző kereskedőkön át Pestre jutottak, ahol Boráros János gyűjtötte össze, és küldte tovább őket a bécsi Császári és Királyi Régiségtárba.

 

 

 

 

6. A tér legszembeötlőbb díszítőelemét, színes város falfestésSzínes Város falfestését már biztos te is észrevetted. A színes papírmadaras tervet Benkő Katalin képzőművész készítette. Amikor a csapat kiválasztotta a falfelületet, számukra is fontos szempont volt, hogy az ott áthaladó gyalogosok ne csak a földet bámulják, hanem szívesen nézzenek fel, öröm legyen ott közlekedniük.

 

 

 

7. Az 1890-es évek elején a tér alatt alakították ki a főváros egyik legnagyobb szennyvízgyűjtő csatornáját.

 

8. 1945. november 18-án avatták fel a Petőfi és Döbrentei tér között a Petőfi pontonhidat. A pontonhidat a Lánchíd 1949. november 20-i megnyitása után bontották le és Boráros téri átkelőként szerelték újra össze, ahol a Petőfi híd 1952. november 25-i átadásáig működött.

 

Petőfi ponthíd

 

 

Boráros Tér HÉV baleset

9. 1978. április 13-án a téren lévő HÉV-végállomáson 18 halálos áldozatot követelő HÉV-baleset történt. 1978. április 13-án, 17 óra 10 perckor az egyik Csepel felől érkező HÉV szerelvény fékezés nélkül belerohant a Boráros téri - akkor még a vágány vonalában lévő - állomásépületbe. A hatkocsis vonat jóformán letarolta az épületet, amelyben a csúcsforgalom és az eső miatt a megszokottnál többen tartózkodtak. A katasztrófában 18 ember vesztette életét (ketten a kórházban haltak bele sérüléseikbe). A sajtó a korszakban megszokottól eltérően részletesen foglalkozott a balesettel, annak okaival és a bírósági tárgyalással, de a tömegszerencsétlenség híre a tengerentúli magyar lapokhoz is eljutott.

 

 

 

 

Horthy Milós híd felrobbantva10. 1945. január 14-én a visszavonuló német csapatok a hidat felrobbantották a Petőfi (Horthy Miklós) hidat. A robbanótölteteket a budai hídnyílásban két helyen, a pestin egy helyen helyezték el. A robbantás - feltehetően - nem egyszerre, egyazon pillanatban következett be, hanem a budai hídnyílásé valamivel előbb. Ennek következtében a középső hídnyílás - amelyen robbantótöltet nem volt - a robbanás hatására hosszirányban Buda felé tolódott, saruiról leugrott és a budai mederpillér melletti kiékelésen elcsúszott Buda felé, mintegy 14 méterre. Ekkor a szerkezet alsó öve becsuklott, az acélszerkezet mindkét oldalon lehajlott és a budai hídnyílásban ráfeküdt arra a hídroncsra, amely pillanatokkal előbb zuhant a Duna medrébe.

 

10+1. Varga Imre szoborcsoportját, bronzból és mészkőből, 1983-ban állították. A kőhordók homloklapján eredetileg bronzdíszek voltak, de a vandálok vagy a fémtolvajok ezeket "eltávolították".

 

Varga Imre szoborcsoportja

 

 

Források:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Bor%C3%A1ros_t%C3%A9r

https://hu.wikipedia.org/wiki/Bor%C3%A1ros_t%C3%A9ri_H%C3%89V-baleset

https://index.hu/tudomany/tortenelem/2018/04/13/a_boraros_teri_hev-szerencsetlenseg/

http://www.ilyenisvoltbudapest.hu/ilyen-is-volt/kilencedik-kerulet-ferencvaros/item/1940-boraros-ter-2

https://24.hu/belfold/2016/09/09/ismeretlen-budapest-tenyleg-borpiac-volt-a-boraros-ter-helyen/

https://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/tudomany_es_ismeretterjesztes/A_budapesti_duna_hidak/pages/010_a_petofi_hid.htm

http://pestbuda.hu/cikk/20180205_orias_allt_a_duna_partjan_az_elevator_haz_tortenete

https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/meg-a-halalfelelmemrol-is-megfeledkeztem-mikozben-a-boraros-ter-szepsegeit-neztem/

https://mult-kor.hu/evekig-szolgalta-a-budapestieket-a-boske-pontonhid-20151118

https://www.kozterkep.hu/1631/borarus_szoborkompozicio_budapest_varga_imre_1983.html

 

Friss blogbejegyzések



/ Egy workshop a Prime stúdióban


Szeretnél értesülni legújabb akcióinkról?

Iratkozz fel a hírlevélre és nem maradsz le semmiről!


Kérdésed van?

Tedd fel, igyekszünk mindenre választ adni!


Kapcsolat